torsdag 14 mars 2013

The story about the raspberry who became a peach.

Tänkte göra en liten sammanfattning av min tid som rödhårig. Det började året 2009 (låter som en berättelse, men äsch då haha) på hösten. fall 2009

Höst 2009. Hade rätt långt hår, dock syns det ju inte. winter 2010 winter 2010

Januari 2010 klippte jag håret och skaffade lugg, och håret blev rödare. spring 2010

Mars 2010, här tillsammans med en annan rödtott, Fredrika. spring 2010

April, i Grekland. summer 2010

Sommar 2010, det blev rödare och lockigt. fall 2010

Höst 2010. Tyckte om att matcha med en röd hatt och sjal jag hittade på en loppis. january 2011march 2011

Januari/Februari 2011. Färgade det ännu intensivare. april 2011

April 2011, luggen klipptes och tonade håret istället hos en annan frisör. Gick aldrig dit igen. june 2011july 2011august 2011

Sommar 2011. Luggen växte ut och jag färgade tillbaka håret i den intensiva röda färgen som min kompis-frisör blandade till själv. september 2011

September 2011. oktober 2011 november 2011

November 2011. Smälter in i staket. july 2012july 2012

Sommar 2012. Jag slutade färga hela håret, bara utväxten. Håret började bli så otroligt slitet, det behövde vila lite. september 2012

September 2012.

oktober 2012oktober 2012november 2012

Oktober 2012. Jag skaffade ombre! Blev så himla pepp varje gång jag såg håret i spegeln.

december 2012

I slutet av 2012 orkade mitt hår inte längre. Det hängde glanslöst och platt, så med både sorg och lättnad klippte jag av det.

  january 2013

 Januari 2013. Njöt av det korta håret och färgade topparna rosa för ett par dagar. february 2012

Februari 2013.
Så genom dessa 3 år som rödhårig har jag fått frågan många gånger: "Hur får du färgen att stanna så intensiv?" Många får det problemet med rött hår att det tvättas ut så snabbt. Det ser ut som blod i duschen och du tror all färg hamnar i avloppet.
Först och främst gick jag till min frisör Hair&Face i NK Passagen där min väninna Christina blandade till en speciell kulör.
Tips 1: Färga hos en frisör. Visserligen finns det bra produkter för hemmabruk, men frisören kan sitt.
Tips 2: Använd schampoo och balsam som är speciellt för rött hår.







































Jag använder Bedheads Colour Goddess "Racy Red". Håret blir mjukt och får en doft av choklad.
Tvätta inte håret mer än 2-3 gånger i veckan. - Åh, färgen försvinner så snabbt! - Hur ofta tvättar du det? - Varje dag. Please, inte undra på.
När du använt balsam, låt det sitta i håret ett par minuter. Innan du stiger ur duschen, skölj håret en sista gång med kallt vatten. Då stängs porerna och håret blir mer glansigt.
Tips 3: Hårmask/inpackning en gång i veckan. En jag rekommenderar är Maria Nila's Colour Masque Red Berries.






















Den är så intensiv att man måste ha plasthandskar när du gnuggar in det i håret. Om du inte vill ha röda händer förstås.

Om du har extremt slitet hår, använd Waterclouds Repair Hairbutter. Håret har aldrig varit lenare.

























Anledningen till varför jag gör detta inlägg är för jag har blivit blond. Det tänkte jag bli om ett år eller så, men när idén väl satte sig i mitt huvud ville den inte lämna. Så för 2 veckor sen satt jag tre timmar hos frisören och fick håret slingat, blekt och nyanserat.
Det här är mitt sätt att vinka hejdå till det röda, som har varit otroligt roligt att ha. För det skapar uppmärksamthet. Man ser en rödhårig i en stor folkmassa. Det fångar ögat helt enkelt. När solen träffar ens röda hårstrån kan man inte låta bli att le.
Om du funderar på att bli rödtott, go for it.

Hur jag ser ut nu då?

blonde peachblonde peachh

Tadaa! Håret blev inte riktigt blont, det är ju svårt att få bort rött. Så detta är fas 1. Fas 2 får bli när håret mår bättre. Dock så tycker jag det blev coolt med persiko-nyans. Eller vad tycker ni?

TRANSLATION:
My years as a redhead. I wrote a few tips on how to take care of red hair. But now, I'm blonde! Or peach. What do you think?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

eller vad tycker du?