söndag 23 januari 2011

Laughing so hard that my turban unravels and falls into my curry

En fredags- eller lördagskväll kan man ha lust att hyra film, om man har bjudit över sina vänner eller känner för att vara laglig. Och det är egentligen rätt enkelt att hyra en film.
Men där jag bor är det tydligen väldigt kompilcerat och jobbigt. Såhär brukar det gå till:
Jag väljer en film och går fram till disken, en indisk man kommer fram och letar efter dvd-skivan. Sedan ber han mig om legitimation, tar kortet, knappar in siffrorna och en väldigt lång tid går. Jag har ingen aning om vad han håller på med, men sen får jag kvitto och filmen och går. En liten stund senare ringer mobilen och det är från videobutiken. Jag hör bara ett mumlande, "glömt kort... lesch...ion...", är i princip det enda jag hör, men fattar att jag glömt legitimation och säger att jag kommer upp och hämtar det, då svarar han "va?.. lesch..ion". Knasigt. Han gav aldrig tillbaka kortet, så det är väl rätt självklart att man glömmer det då.
Eller så blir det såhär:
Jag och min pappa undrar om "Ocean's 11" finns inne, men mannen bakom disken förstår inte vad vi säger. Efter x antal upprepningar ber han pappa att skriva ner titeln. Efter cirka fem minuter mumlar mannen och vrider på dataskärmen och visar oss om det är rätt. Där står det "Kokain".
Alltså, det jobbar bara indiska män som varken förstår svenska eller engelska. Jag begär inte att de ska kunna perfekt svenska, men kanske prata tydligare och framför allt veta vad de håller på med.



btw, bra söndagsmusik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

eller vad tycker du?